hu | fr | en | +
Accéder au menu

Magyar rapszódia

Szerb Antal regénye Franciaországban

Alturia lakói híján vannak a realitásérzéknek. Ez a magyarázat az ország helyzetére: VII. Olivér, a fiatal király tipikus alturiai lakos, és noha nem kevés személyes jó tulajdonsága is van, tehetetlennek bizonyul a gazdasági válság csapásaival szemben. A szintúgy tehetetlen miniszterei között van egyvalaki, nevezetesen a pénzügyminiszter, aki tárgyszerűbbnek mutatkozik. Támadt egy ötlete: azt kellene javasolni a szomszédos ország legbefolyásosabb üzletemberének, Coltornak, vágjon bele újból az ország kizárólagos jövedelmi forrásaiként számon tartott szardínia és vörösbor előállításába. Ennek fejében pedig vállalja el az ország, Alturia gazdaságának talpra állítását. A király felháborodik, ellenszegül, nem enged, de végül realista létére, miután nincs más módja a csőd elkerülésének, beadja a derekát, aláírja a szóban forgó szerződést.

JPEG - 59.3 kio

A sajtó elítéli az elgondolást, a nép fellázad, „Szabad szardíniát követelünk” firkák jelennek meg a falakon, államcsíny készül, a felkelők elözönlik a palotát, a halálra vált miniszterek lövetni akarnak a népre. Ám a király ezt ellenzi. Ő lent akar lenni „a nép között”. A valóságban, ebben az összeomlásban nincs semmi véletlenszerű, ugyanis az Ismeretlen Kapitány álnév mögött személyesen ő maga az összeesküvés feje.

Szerb Antal a mese és a szatíra jegyeit egyaránt felmutató élvezetes regénye elején fantázia szülte világot és egyben pontos, tényszerű leírást tartalmazó cselekményt tár elénk. Az író nem fordít figyelmet arra, hogy egyértelműen megjelölje a kort, amelyben a történet játszódik: vajon a „hol volt, hol nem volt” kezdetű mesék világába röpít-e bennünket, vagy esetleg egy háború utáni időszakba vezet el, miként azt a visszatérően alkalmazott „a háború előtti korszak” kifejezés sugallja. Ez rejtély marad. Mindenestre a bohózati gageket kalandregénybe illő jelenetek követik, gúny és emóció keveredik egymással egy mindent felölelő hatalmas, szeretetreméltóan és lázasan szerteáradó mozgásban, hasonlatosan a kiszámíthatatlan számos identitással és egyedülálló egyéniséggel rendelkező Olivérhez.

 A Velencében, a „világ centrumában” folytatódó történet ugyan már egységesebb, de továbbra is bizarr. A város akár egy színházi díszlet, a „többértelműség” színtere, képes befogadni azokat, akik – mindnyájan a maguk módján – önmaguk és egyúttal mások is, hogy a történet végén aztán teljesen önmagukká váljanak. Olivér száműzöttként él Velencében, Oszkárként, aki szélhámos. Rövidesen azonban saját magát kell megjelenítenie, s újra VII. Olivérré változnia, hogy végrehajtsa az ihletett főszélhámos Saint Germain grófjának tervét, aki becsapja Coltort, a földkerekség legnagyobb szélhámosát, és eladja neki Alturiát.

Szerb Antal négy regényt írt (1) , mielőtt munkaszolgálatra hurcolták, ahol 1945-ben embertelen körülmények között halt meg. Három évvel korábban, negyvenes évei elején írta ezt a gúnyrajzra hajazó politikai bohózatot, amely egyben egzisztencialista mese is. A VII. Olivérnek több erkölcsi tanulsága is van. Mindenki kiválaszthatja a neki tetszőt. A legszórakoztatóbb talán az alábbi: a már tevékenykedő szélhámosokkal szemben érdemes újabbakat életre kelteni, olyanokat, akik képesek leplezni magukat, mernek kockáztatni, és végül nyerni.

Françoise Asso

Forgács András

(1Köztük az Utas és holdvilág című regényt, amely szintén 2011-ben jelent meg a Viviane Hamy kiadónál.

Megosztás