hu | fr | en | +
Accéder au menu

Átnevelés a közösségi hálón

JPEG - 516.6 kio

Három héttel 2020. november 3-a, az amerikai választások előtt, a New York Post, egy konzervatív bulvárlap szenzációs hírt közölt (október 14.), amely zavarba hozhatta a demokrata jelöltet, Joseph Bident: a fia, Hunter Biden számítógépéről származó mail-üzenetek arról árulkodtak, hogy egy ukrán vállalat, amely apja befolyásából szeretett volna kedvezményhez jutni, lefizette őt. A „hír” terjesztése azonban egy nem várt akadályba ütközött:

bár mint azt mindenki jól tudja, a Facebook és a Twitter is elkötelezett híve a szabad információáramlásnak és véleménynyilvánításnak, most azonban eldöntötte, egyik a másik után, hogy cenzúráz…

Alig néhány órával azután, hogy a cikket feltették az internetre, Andy Stone, a Facebook egyik kommunikációs vezetője (korábban a Demokrata Párt kommunikációs csapatának tagja) bejelentette: „A mi felületünkön fékezni fogjuk a hír terjesztését” (@andymstone, Twitter, október 14.). Ezzel párhuzamosan a Twitter letiltotta a New York Post cikkének a megosztását… végül teljesen felfüggesztették az újság oldalát. „Ezután meglepő színházi előadásban volt részünk, amikoris a demokraták magyarázgatni próbálták a bizonyítványt, miszerint a cenzúrát egy magáncég vezette be, és jól tudott, hogy ők azt tehetnek, amit csak akarnak, – gúnyolódott Glenn Greenwald ismert újságíró. – Pedig ma már még a legelszántabb szabadelvűek sem állnak ki egy ilyen álláspont mellett. Még a leglelkesebb kapitalisták is elismerik, hogy a monopol vagy kvázi-monopol helyzetben lévő vállalatok kötelesek a köz érdekének megfelelően viselkedni, és felelniük kell a tetteikért” (The Intercept, 2020. október 16.).

De mit ér a cenzúra átnevelés nélkül? Látszólag hűségesen követve a Kínai Kommunista Párt gyakorlatát a politikai viták ellenőrzését illetően, a Szilícium-völgy liberális nagyfőnökei széleskörű kiigazító kampányba kezdtek az eltévelyedett felhasználók irányába, akik képesek nem kizárólag a „megbízható” – és ezért a Google, a Facebook stb. szponzorálásával működő – médiából tájékozódni. 2020 augusztusa óta a Facebook az alvállalkozásban működtetett „ellenőrök” által gyanúsnak ítélt üzenetekre rátesz egy riasztó sávot: „hamis” vagy „részben hamis” vagy „összefüggéséből kiragadott” hír, állítják a megbélyegző szalagok az olyan cikkekre, amelyeket pedig gyakran a fősodorba tartozó médiából vettek át a felhasználók. El tudjuk képzelni az előfizetők meglepetését, ha az amerikai postaszolgálat, amikor kiviszi az újságot a levelesládákba, „fake news” pecséttel ékesítené a New York Times példányát, amelyben az x-edik képzeletbeli orosz összeesküvésről tájékoztat, és helyette a Kremlhez közeli folyamatos hírcsatornát, az RT-t ajánlaná mint információforrást?

Amikor nem távolítja el a deviáns bejegyzéseket a tartalmi irányelveknek nem megfelelőség miatt, akkor a Twitter is kommentálja a felhasználók bejegyzéseit. 2020. május 26-án Donald Trump tweetjét, amely szerint a postai szavazás nagymértékű csaláshoz vezet, a Twitter kiegészítette egy figyelmeztetéssel – „Ismerje meg a tényeket a postai szavazásról” –, és olyan cikkeket idézett, amelyek ellentmondtak az elnöki üzenetnek.

A „Ne ezt olvasd, hanem azt!” típusú szülői, politikai, vallási vagy kommunikációs intelmek inkább idegesítenek, és soha senkit sem győznek meg, az erény híveinek legnagyobb bánatára. A Twitter helyreigazításával a csalásveszélyre felhívó Trump-üzenet esetében sem volt ez másképp, mint azt az adott konkrét esetről készült egyetemi tanulmány kimutatta. (1) Az eredmény kétrétegű. Először is, Trump eredeti üzenete a postai szavazásról semmilyen hatással nem volt az olvasók véleményére, egyik politikai térfélen sem. „A Twitter-kiigazítás viszont épp fordítva, élesen eltérő hatást okozott – magyarázzák a kutatók. – A demokraták körében célt ért az üzenet, mivel csökkent az a hit, hogy a levélszavazás csalással járhat. A republikánusoknál viszont épp fordítva. Azok, akik olvasták a kiigazítást és a figyelmeztetést, még inkább hittek abban, hogy a postai szavazásnál csalás fordulhat elő, mint a kontrolcsoport tagjai, – ami jelzi a bumeránghatást.” Összegezve, az átnevelési kampány hatására éppen hogy nőtt a „fake news-ba” vetett hit azoknál, akik egyébként is hittek benne, és akiket az ellenkezőjéről akartak meggyőzni.

Még ha ésszel is, de hülyére venni az embereket, úgy tűnik, vesztes döntés.

Pierre Rimbert

Morva Judit

(1Dino P. Christenson, Sarah E. Kreps és Douglas L. Kriner: Contemporary Presidency: Going Public in an Era of Social Media: Tweets, Corrections, and Public Opinion [Elnökség ma: nyilvánossá válás a közösségi média korszakában – tweetek, javítások és közvélemény], Presidential Studies Quarterly, nyomás alatt, az internetre 2020. november 30-án került fel.

Megosztás